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Master in BIM for Project and Contract Management in Construction Works

Master e Corsi di Politecnico di Milano - Scuola Master Fratelli Pesenti

Master in BIM for Project and Contract Management in Construction Works

Politecnico di Milano - Scuola Master Fratelli Pesenti
  • Online

Prezzo: 4.000 €

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A proposito di formazione

Presentazione

L’obiettivo formativo del master è quello di insegnare i più importanti mezzi e tecniche di project management sia a ingegneri che a architetti. Oggi è sempre più importante sapere come un progetto debba essere gestito dal suo principio fino al termine, così da ottimizzare costi e tempi. Durante il master gli allievi saranno introdotti alla teoria del project management, della valutazione degli investimenti, e dei principi di contabilità aziendale. Gli allievi riceveranno tutte le informazioni necessarie per sostenere l’esame e ottenere le certificazioni PMI (Project Management Institute) e IPMA (International Project Management Association). Gli allievi riceveranno tutte le informazioni necessarie per diventare Lean Green Belt Project Leader. Saranno altresì introdotti ai concetti e alle procedure per la gestione dei dati. Gli allievi saranno introdotti ai principi di ingegneria forense e alla gestione dei contratti FIDIC. La delay analysis e la determinazione del quantum sono due unità importanti di contract management. Tutti questi strumenti di project e contract management verranno ulteriormente ampliati e resi più utili attraverso l’uso dei software BIM (Building Information Modeling) per la progettazione architettonica, la progettazione strutturale, la progettazione impiantistica, e il facility management. La filosofia BIM e i suoi software sono ormai riconosciuti quali strumenti di grande utilità: sia ingegneri che architetti dovrebbero acquistare dimestichezza nell’usarli. Essi permetteranno a un team di architetti, ingegneri e project managers di lavorare in modo più integrato e con minori attriti e incomprensioni per raggiungere l’obiettivo comune di portare a termine ogni progetto nei tempi e nel budget prestabiliti.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

This specializing master course aims to give the main tools of project and contract management to both engineers and architects. Nowadays it is getting more and more important to know how any project should be managed from its inception to its end, in order to optimize costs and to get forward according to a predefined schedule. During this specializing master the students will be introduced to the theory of project management, of investment valuation, and financial accounting. They will receive all the information needed to obtain the PMI (Project Management Institute) certifications and the IPMA (International Project Management Association) certifications. They will receive all the information needed to become a Lean Green Belt Project Leader. They will also be introduced to data analysis. They will be introduced to forensic engineering with specific regard to how the FIDIC contracts are to be written, read, and managed. Delay analysis and determination of the quantum are two important units about contract management. All these PM and contract management tools will be enhanced with BIM (Building Information Modeling) softwares for architectural design, structural design, mechanical design, and facility management. The BIM philosophy and its softwares have proven to be very useful: both engineers and architect must get acquainted with them. They will permit a team of architects, engineers and project managers to be more integrated and to work more seamlessly toward the shared goal of project completion in time and on budget.

Oracle Primavera P6
Il corso illustra le tecniche fondamentali necessarie per pianificare e consuntivare un progetto con Oracle Pimavera P6. I partecipanti saranno in grado di sviluppare la pianificazione delle attività di progetto, con risorse, tempi e costi. Saranno inoltre in grado di registrare e seguire l’avanzamento del progetto. Mette l'allievo a conoscenza di tutte le potenzialità dello strumento.
Il corso è articolato in cinque moduli i cui contenuti sono i seguenti:

1° Modulo - Introduzione e cenni basici al Software
Analisi Ambiente Primavera Enterprise (P6): lessico, processo di creazione di un Project Plan.
Descrizione e navigazione dei principali menu e tabs
Regole di definizione ed utilizzo dei dati globali e dei dati di progetto
Personalizzazione preferenze utente (settaggio User preferences)
Esercitazione: navigazione sui workspaces "Projects" e "Resources"

2° Modulo - Pianificazione delle attività e delle risorse
Il processo di Pianificazione in P6
Creazione del Progetto e della sua WBS, creazione delle attivita’ di progetto e loro organizzazione all’interno della WBS
Ciclo di definizione del programma lavori (determinazione durate, sequenza attivita’, assegnazione risorse, schedulazione)
Le viste operative (layout): selezione dati tabellari, definizione filtri, raggruppamenti, ordinamenti Esercitazione

3° Modulo - Avanzamento e Controllo
Il ciclo di rilevazione dell’avanzamento: creazione baseline, registrazione avanzamento tempi, aggiornamento piano lavori con risorse
Analisi dei dati di avanzamento (curve, varianze, forecast)
Cenni alla gestione dei dati Enterprise e ad alcune funzioni avanzate di P6
Produzione di report standard P6
Riepilogo generale dei temi trattati e feedback dei partecipanti
Esercitazione

4° Modulo – Riepilogo concetti base e gestione approfondita degli avanzamenti
Riepilogo degli argomenti del corso base
Tipi di attività, durate, metodi di misurazione dell’avanzamento opzioni avanzate di schedulazione
Registrazione degli stati di avanzamento
Storicizzazione degli avanzamenti, analisi avanzate sui dati di avanzamento, layout e report
Creazione di project portfolios

5° Modulo – Earned Value e gestione avanzata delle risorse
Principi dell’EVM
Calcolo performance % complete
Varianze e indici
Analisi avanzate per ruoli/risorse
Assegnazione cost account
Allocazione manuale delle risorse, reflection di progetto
Claim digger

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The course illustrates the fundamental techniques needed to plan and complete a project with Oracle Primavera P6. Participants will be able to develop project planning, considering resources, time and cost. They will also be able to record and follow the progress of the project. It makes the learner aware of all the potential of the instrument.
The course is divided into five modules whose contents are the following:

1st Module - Introduction and basic notes on the Software
Primavera Enterprise Environment Analysis (P6): vocabulary, process of creating a Project Plan.
Description and navigation of the main menus and tabs
Rules for defining and using global data and project data
User preferences customization (User preferences setting)
Tutorial: navigation on the "Projects" and "Resources" workspace

2nd Module - Planning of activities and resources
The planning process in P6
Creation of the Project and its WBS Creation of project activities and their organization within the WBS
Work program definition cycle (determination of durations, activity sequence, allocation of resources, scheduling)
The operational views (layout): selection of tabular data, definition of filters, groupings, exercises

3rd Module - Progress and Control
The progress detection cycle: baseline creation, time progress recording, work plan update with resources
Analysis of progress data (curves, variances, forecasts)
Overview of Enterprise data management and some advanced features of P6
Production of standard P6 reports
General summary of the topics covered and feedback from the participants. Exercise

4th Module - Summary of basic concepts and in-depth management of progress
Summary of the basic course topics
Types of Activities, Duration, Methods of measuring progress Advanced scheduling options
Recording progress status
Advance historization Advanced analysis of progress data Layout and Report
Creation of Project Portfolios

5th Module - Earned Value and Advanced Resource Management
Principles of EVM
% complete calculation of performance
Variances and indices
Advanced Analysis for Roles / Resources
Cost Account Assignment
Manual allocation of project Reflection resources
Claim Digger

Legal BIM

La diffusione della modellazione digitale nel settore delle costruzioni ha posto le basi del percorso di elaborazione di nuove norme, finalizzate ad innovare ed integrare la precedente disciplina in materia di digitalizzazione.
Nell’intenzione del legislatore l’avvento della nuova normativa, introdotta nell’ordinamento italiano dal D.M. 560 del 2017 di attuazione dell’art. 23 comma 13 del D.Lgs. 50 del 2016 ed oggi integrata e modificata dal D.Lgs 36 del 2023, ha come fine principale il raggiungimento di una migliore qualità dei progetti e delle e delle opere, ma fornisce al contempo un'occasione unica di rilancio del comparto delle costruzioni, sfruttando il BIM per una transizione verso un livello superiore di prestazioni nel loro complesso.
Ecco perché non si può più trascurare la circostanza che il BIM non impatta solo sugli aspetti di natura tecnica, ma anche su profili giuridici, organizzativi e contrattuali, esponendo gli operatori economici a nuovi rischi e responsabilità.
Il cambiamento di approccio alla progettazione richiesto dal BIM attraverso l’assunzione della prospettiva digitale, comporta, nella sostanza, anche un cambiamento di tipo giuridico.
Anche il diritto pertanto risulta interessato dal processo di digitalizzazione introdotto dal BIM nel settore dei contratti pubblici, prova ne sia la sempre maggiore attenzione degli addetti ai lavori per le implicazioni legali della modellazione digitale (il cosiddetto LegalBIM).
Sulla base di queste premesse, nel modulo sul Legal BIM tenuto dagli avv.ti Andrea Versolato e Cristian Barutta oltre alla normativa di riferimento sul BIM e sulla digitalizzazione vengono analizzati i principali profili legali, amministrativi e contrattuali connessi agli inevitabili impatti di tipo giuridico che derivano dall’introduzione della nuova disciplina, per permettere agli studenti d’acquisire una adeguata conoscenza di tali aspetti, ma soprattutto una sensibilità sulle tematiche legali riconducibili alla modellazione ed alla gestione informativa.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The spread of digital modeling in the construction sector has laid the foundation for the path of the development of new regulations, aimed at innovating and integrating the previous regulations on digitization.
In the intention of the legislature, the advent of the new regulations, introduced into the Italian legal system by Ministerial Decree 560 of 2017 implementing Art. 23 paragraph 13 of Legislative Decree 50 of 2016 and now supplemented and amended by Legislative Decree 36 of 2023, has as its main purpose the achievement of a better quality of projects and e works, but at the same time provides a unique opportunity to revitalize the construction sector, taking advantage of BIM for a transition to a higher level of performance as a whole.
This is why it can no longer be overlooked that BIM impacts not only technical aspects, but also legal, organizational and contractual profiles, exposing economic operators to new risks and responsibilities.
The change in approach to design required by BIM through the assumption of the digital perspective also entails, in essence, a legal change.
Law, therefore, is also affected by the digitization process introduced by BIM in the field of public contracts, evidence of which is the increasing attention of practitioners to the legal implications of digital modeling (called LegalBIM).
Based on these premises, in the module on Legal BIM held by lawyers Andrea Versolato and Cristian Barutta in addition to the reference legislation on BIM and digitization are analyzed the main legal, administrative and contractual profiles related to the inevitable impacts of a legal type arising from the introduction of the new discipline, to allow students to acquire adequate knowledge of these aspects, but above all a sensitivity to legal issues related to modeling and information management.

Fondamenti di ingegneria gestionale / Fundamentals of management engineering

L'unità ha come scopo quello di avvicinare lo studente ai fondamenti dell'ingegneria gestionale. In particolare, i focus saranno sulla contabilità esterna - bilancio con documenti correlati, operazioni elementari di contabilità, lettura del bilancio e degli indici - su quella interna - controllo di gestione e principali tecniche, equilibrio di breve e analisi di break even. Si pone inoltre l’attenzione sulla valutazione degli investimenti - metodi di valutazione DCF e non DCF, flussi di cassa; sulla pianificazione della supply chain - logistica in uscita, produzione, valutazione dei fornitori e ciclo di pianificazione e controllo; infine sulla gestione dei progetti - organizzazione per progetti, tecniche di controllo reticolari, pianificazione e ri-pianificazione.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The unit aims to bring the student closer to the fundamentals of management engineering. In particular, the focus will be on external accounting - balance sheet with related documents, elementary accounting operations, reading the balance sheet and indices - on internal accounting - management control and main techniques, short-term balance and break even analysis. Attention is also paid to the valuation of investments, DCF and non-DCF valuation methods; to supply chain planning - outbound logistics, production, supplier evaluation and planning, and control cycle; finally on project management - organization by projects, reticular control techniques, planning and re-planning.

Date e orari

Inizio: Marzo 2025.

Durata

Crediti CFP: 30 per ingegneri - 15 per architetti

Programma

Quadro normativo e BIM / BIM Regulations and standards

Il Quadro Normativo e il BIM costituiscono un nodo importante in continua evoluzione. Il confronto avviene sia in ambito nazionale che internazionale, sia sui processi, che sulle procedure, nonchè sull'inquadramento professionale. Da un lato abbiamo le norme tecniche, dall'altro le BIM guides, che costituiscono oggi elemento fondamentale sia da parte delle stazioni appaltanti che da parte di chi deve implementare il BIM per svolgere le consulenze. L'attenzione viene posta sulla Direttiva Europea per gli Appalti Pubblici (EUPPD), sul nuovo Codice degli Appalti e il BIM (Decreto Baratono), sulla proprietà dei dati, sulle responsabilità, sui nuovi contratti e sulle coperture assicurative e sulle forme partnernariali.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The regulatory framework and BIM make an important link in constant evolution. The two compare each other in terms of national and international level, processes, procedures and professional categories. Regulations and BIM guides are nowadays fundamental items, both for contracting authorities and for those who deploy BIM for consulting. Special attention is given to the European Directive for Public Procurements (EUPPD), to the New Procurement Code and BIM (D.M. Baratono), to the Data Property, to the main responsibilities, the new contracts, insurance coverage and new partnership forms.

Dati come asset: PIM (Product Information Modeling), AIM (Asset Information Modeling) / Data as asset: PIM (Product Information Modeling) and AIM (Asset Information Modeling)

Nell’ottica di creare il digital Twin degli edifici e delle infrastrutture, il modello digitale BIM, da strumento finalizzato alla simulazione dei manufatti nella scala progettuale, si passa alla scala costruttiva “PIM” o Project Information Model, per poi evolversi, con l’inserimento delle informazioni per le varie fasi dell’opera, al modello gestionale (AIM) contenente tutti i dati utili a chi dovrà poi gestire e manuntenere il bene immobiliare.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

In order to create the buildings and infrastructures digital twin, the BIM model evolves from a digital representation tool to a more elaborate one in the construction process, known as PIM (Project Information Model). From this stage, by adding information of the several construction phases, it’s possible to create the management model (AIM) that provides all the useful data to who will take care of the building management and maintenance.

Programmazione del lavoro e computistica (4D e 5D) / Schedule and computing (4D and 5D)

Vengono illustrati dei casi operativi nei vari settori in modo da poter aver coscienza delle potenzialità degli strumenti e metodi finalizzati alla computazione delle opere e alla verifica delle fasi costruttive, il coordinamento e la simulazione della costruzione con l'ausilio di Synchro, Navisworks.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

Practical examples in various backgrounds will help to better understand the potential of tools and methods used for modeling, coordination and verification, with the help of Synchro and Navisworks.

Gestione e manutenzione del bene (6D e 7D) / Building management and maintenance (6D and 7D)

Oggi si parla sempre di più di edifici intelligenti e di cognitive buildings basati sulla riduzione dei costi energetici, ambientali ed economici degli edifici, maggiormente influenti nel ciclo di vita dell’edificio che nella fase della sua costruzione. A tal fine, è Importante creare dei modelli ovvero dei Gemelli digitali informativi (Digital Twins), che consentano di interfacciarsi con gli strumenti gestionali e di domotica più diffusi. Vengono illustrati gli strumenti e le tecnologie domotiche per la gestione energetica ed ambientale delle opere nell’intero ciclo di vita. Si illustrano casi studio sia sul tema H-BIM per gli edifici storici, che per gli edifici di nuova realizzazione.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

Smart and cognitive buildings are quickly gaining steam. The main reason behind this is their ability to reduce energy, environmental and economic costs, which are more influential during the life cycle than the construction phase. To this purpose, we need to model the Digital Twins to interface with the most used managerial and domotics tools. The unit will show the domotics technology for energy and environmental management during the building’s whole life cycle. Students will see practical examples regarding H-BIM for both new and historical buildings.

Common data enviroment e strumenti per il futuro digitale del settore delle costruzioni / Common data environment and other tools for the digital future of the construction field

I benefici derivanti dalle nuove pratiche BIM possono essere condivisi non solo dai reparti di ingegneria in ogni singolo progetto, ma possono prevedere dei flussi digitali interconnessi attraverso un COMMON DATA ENVIROMENT con una portata ben più ampia e con notevoli risparmi a tutti i livelli. Nei flussi digitalizzati i dati disponibili sono creati e riutilizzati anche in altri vari ambiti, con evidenti risparmi di tempo, minimizzando le rilavorazioni e ottenendo dati più accurati lungo tutto il ciclo di vita di una infrastruttura. Ogni progettista, consulente e appaltatore che concorre alla realizzazione dell’opera può applicare i propri strumenti digitali preferiti, mentre il CDE raccoglie i contenuti come “componenti digitali” auto-descrittivi. La visualizzazione tridimensionale dei dati del progetto può essere poi integrata da ulteriori classificazioni in “4-D” e “5-D”, che illustrano il progetto nelle fasi di realizzazione, per esempio in cantiere.
L’unità didattica tende a delineare il panorama delle tecnologie rese disponibili da Bentley per affrontare i temi più avanzati del settore delle costruzioni:
• Rilievo, mapping e geolocalizzazione ad alta definizione
• Modellazione concettuale e dettagliata di infrastrutture orizzontali e verticali
• Piattaforma univoca per common Data Enviroment
• 4-D e 5-D di prossima generazione
• Mobilità e trasferimento delle informazioni dall’ufficio al cantiere
I software trattati saranno:
• ContextCapture
• OpenRoads ConceptStation, OpenRoads Designer, Openrail
• AECOsim Buildin Designer
• ProjectWise
• ProjectWise Construction Manager
• Synchro
• Navigator

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The advantages of BIM new practices can be shared not only between the engineering departments in a single project, but also provide connected digital flows through a more wide-ranging COMMON DATA ENVIROMENT, leading savings at all levels. Through digital flows, data is created and reused in several areas resulting in important time savings, by reducing rework and improving data accuracy during the life cycle of the infrastructure.
Every designer, consultant and contractor competing for the project execution, can implement their favorite digital tools, while the CDE gather contents as “digital components”. 3D Data project visualization can be integrated into other classifications in “4D” and “5D”. As a result, we have an illustration of the project during the execution phase, for example in the construction site.
The unit outlines Bentley’s technology for construction:
• Survey, mapping, geo-localization in high definition
• Concept and detailed modeling for horizontal and vertical infrastructures
• Common Data Environment unique platform
• Next generation 4D and 5D
• Data sharing from office to construction site
The following software will also be outlined:
• ContextCapture
• OpenRoads ConceptStation, OpenRoads Designer, Openrail
• AECOsim Building Designer
• ProjectWise
• ProjectWise Construction Manager
• Synchro
• Navigator

Certificazione Internazionale Project Management IPMA® (Level D, Level C, Level B, Level A) / IPMA® International Project Management Certification (Level D, Level C, Level B, Level A)

L’unità didattica ha l’obiettivo di formare gli studenti secondo il modello di competenze IPMA (international Project Management Association) denominato ICB® (Individual Competence Baseline).
L’ICB copre oltre alle competenze tecniche e metodologiche del PM anche quelle definite “comportamentali" e “contestuali".
Il modello IPMA prevede 15 competenze comportamentali che il PM deve impegnarsi a sviluppare così come quelle di natura tecnica. La leadership, l'orientamento ai risultati, l'apertura, la negoziazione, l'affidabilità, la gestione dei conflitti e crisi sono alcune delle tematiche che sono trattate all’interno di questa unità didattica.
L’unità didattica prevede inoltre la trattazione di elementi definiti “contestuali” che completano il bagaglio di competenze di un PM (finanza, legale, hsse, tecnologia, business, organizzazione permanente, ecc.).
Il corso offre l’opportunità di poter accedere alla Certificazione IPMA di Livello D che non prevede prerequisiti esperienziali, oppure a livelli superiori qualora il partecipante fosse in possesso dei requisiti richiesti.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The unit aims to train students according to the IPMA (International Project Management Association) skills model called ICB® (Individual Competence Baseline).
In addition to the technical and methodological skills of the PM, the ICB also covers those defined as "behavioral" and "contextual".
The IPMA model provides 15 behavioral skills that the PM must develop as well as those of a technical nature. Leadership, results orientation, openness, negotiation, reliability, conflict and crisis management are some of the behavioral skills that are treated within this teaching unit.
The unit provides also the discussion of elements defined as "contextual" that complete the skills of a PM (finance, legal, hsse, technology, business, permanent organization, etc.).
The course offers the opportunity to access the Level D IPMA certification which does not require working experience prerequisites, or to higher levels if the participant meets the working experience prerequisites.

Certificazioni project management PMI (CAPM® e PMP®) / PMI project management certifications (CAPM® and PMP®)

L'unità ha lo scopo di preparare gli studenti ad ottenere le prestigiose certificazioni rilasciate dal PMI®, aiutando a comprendere gli approcci, i metodi e le tecniche fondamentali del PMBOK® Guide. Il percorso è strutturato in moduli e comprende giornate d’aula, affiancate ad esercitazioni per l’applicazione delle tecniche apprese. Il corso è valido come formazione obbligatoria per l’iscrizione agli esami CAPM® e PMP®.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The unit aims to prepare students to obtain the prestigious certifications issued by PMI®, helping to understand the fundamental approaches, methods and techniques of the PMBOK® Guide. The course is structured in modules and includes classroom days and exercises for the application of the techniques. The course is valid as compulsory training for eligibility in the CAPM® and PMP® exams.

Lean Six Sigma Green Belt Project Leader

Il modello organizzativo della Lean e la metodologia di problem solving Six Sigma rappresentano due riferimenti importanti per tutte le aziende che desiderano migliorare le proprie prestazioni, introducendo un programma di miglioramento continuo. La formazione per Green Belt Project Leader permette ai partecipanti del corso di condurre progetti di miglioramento all’interno delle aziende e al tempo stesso di sviluppare le proprie competenze di project management. I progetti Lean Six Sigma migliorano i processi aziendali e offrono l’opportunità di acquisire competenze interfunzionali indispensabili per ricoprire ruoli manageriali. Non a caso la General Electric, una delle aziende cha ha contribuito a sviluppare la metodologia Six Sigma, utilizzava questo percorso formativo per far crescere i propri dirigenti. Le competenze gestionali e di data analysis acquisite mediante un corso per Green Belt Project Leader sono la chiave per raggiungere alti livelli di competitività e, uniti alla digitalizzazione, costituiscono i principali elementi fondanti l’Industry 4.0.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The Lean organizational model and the Six Sigma problem solving methodology represent two important tools for all those companies that wish to improve their performance, thus introducing a continuous improvement program for their workforce. The Green Belt Project Leader training allows course participants to conduct improvement projects within companies and at the same time to develop their own project management skills. Lean Six Sigma projects improve business processes and offer the opportunity to acquire cross-functional skills essential for holding managerial roles. It is no coincidence that General Electric, one of the companies that have helped to develop the Six Sigma methodology in the first place, used this training path to make its managers grow and improve. The management and data analysis skills acquired through a Green Belt Project Leader course are the key to achieve high levels of competitiveness and, together with digitalization, provide the main founding elements of Industry 4.0.

Valutazione e valorizzazione immobiliare / Real estate valuation and valorization L'unità si articola in due parti pricipali.

La prima, riguardante la valutazione immobiliare, è composta da quattro moduli organizzati in due parti:
- inquadramento del problema, dal punto di vista tecnico economico e gestionale;
- casi studio ampiamente documentati e presentati da esponenti di grande aziende del settore.
La seconda parte del corso prende in considerazione gli strumenti e metodi di valorizzazione immobiliare. Questa intende rappresentare il processo di valorizzazione immobiliare, illustrando le metodologie e le leve tecniche, economiche e gestionali che costituiscono le prassi migliori e conducono ai migliori risultati.
L'unità è patrocinata dalla Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).
L'unità sarà tenuta da docenti del Politecnico di Milano, esperti del comparto e fruirà del contributo di esponenti di spicco di alcune tra le più importanti imprese e/o organizzazioni operanti nel settore (CBRE e Generali Real Estate, Beni Stabili Siiq, Generali Real Estate e Valore Reale Sgr.)

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

The unit is divided into two main parts.
The first one, dealing with real estate valuation, is made up of four modules organized in two parts:
- framework of the problem, from a technical, economic and managerial point of view;
- case studies, as widely documented and presented by representatives of well known companies in the real estate sector.
The second part of the course deals with the tools and methods for real estate valorization. This part aims at presenting the process of real estate valorization, illustrating the methodologies and the technical, economic and managerial means that might lead to the best practices and results.
The unit is sponsored by the Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).
The unit will be held by professors of the Politecnico di Milano, by some experts in the real estate sector, and will benefit from the contribution of leading representatives of some of the most important companies and / or organizations operating in the real estate sector (CBRE and Generali Real Estate, Beni Stabili Siiq, Generali Real Summer and Royal Value Sgr.)

Leadership & soft skills + comunicazione e public speaking / Leadership & soft skills + communication and public speaking

Occorre affinare sempre più le soft skills, dette anche people skills, quelle competenze che riguardano caratteristiche della personalità, abilità sociali, saper comunicare, costruire rapporti di fiducia e risolvere conflitti.
Le principali soft skills, “must have” di un capo-progetto, sono raggruppate in 5 categorie:
1. Leadership: saper guidare un gruppo di persone verso il successo del progetto, combinando le abilità di comprendere quali siano gli obiettivi raggiungibili con la capacità di motivare gli altri.
2. Comunicazione efficace: sovente non è fondamentale ciò che si dice ma come lo si trasmette agli altri. I leader che adottano uno stile comunicativo trasparente e chiaro, ottengono molto di più dal loro team di progetto e dalle loro controparti.
3. Gestione del team e dei conflitti: in ogni progetto è necessario negoziare le risorse (umane, economiche e materiali) necessarie per lo svolgimento del lavoro. La capacità di gestire queste situazioni con approcci costruttivi diviene fondamentale per il mantenimento di buone relazioni tra le parti interessate.
4. Motivazione: riuscire a motivare i componenti del team per il raggiungimento di un obiettivo comune è una delle competenze fondamentali per il successo finale.
5. Gestione del tempo: imparare a non farsi “rubare” il tempo a disposizione migliora l’efficienza e la produttività personale e del team.
La capacità di comunicare in pubblico è una competenza peculiare ma dall’alto impatto.
Le tecniche per conversare ed interagire in modo chiaro ed efficace con gli altri non sono “innate” ma possono essere apprese per allineare le proprie aspettative a quelle dei nostri interlocutori per lavorare in modo efficace ed effettivo con gli altri. si affronteranno le modlaità delle presentazioni in pubblico, come preparare una presentazione, come erogarla al proprio pubblico, come gestire l'ansia.
Si farà largo uso di simulazioni con video riprese, esercizi pratici e dal vivo con feedback continuo su come migliorare ed essere soddisfatti.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

It is necessary to introduce and train soft skills, also called “people skills”. Soft skills refer to personal characteristics, emotional intelligence, knowing how to communicate, build relationships of trust and resolve conflicts.
The major soft skills, "must have" of a project leader, are grouped into 5 categories:
1. Leadership: knowing how to guide a group of people towards the success of the project, combining the skills to understand what are the achievable objectives with the ability to motivate others.
2. Effective communication: often it is not fundamental what is said but how it is transmitted to or received by others. Leaders who adopt a transparent and clear communication style, get much more from their project team and counterparts.
3. Team and conflict management: in each project it is necessary to negotiate the resources (human, economic and material) needed to perform and deliver the work. The ability to manage these situations with constructive approaches becomes fundamental for maintaining good relations between stakeholders.
4. Motivation: being able to motivate team members to achieve a common goal is one of the key skills for ultimate success.
5. Time management: learning not to be "stolen" of our time improves personal and team efficiency and productivity.
The ability to communicate encompasses a lot of the tools we use to converse and interact clearly and effectively, to set expectations and to work with our stakeholders on projects and goals. The topics of public presentations will be addressed, how to prepare a presentation, how to deliver it to your audience, how to manage anxiety.
Simulations with video filming and practical examples will be used.

Data analyst

Un leader del cambiamento deve conoscere i modelli di riferimento, saper governare la tecnologia e comprendere le potenzialità di un progetto di data analytics.
In questo corso si comprenderanno le opportunità che si possono cogliere con i Big Data e l’importanza della visualizzazione ed elaborazione dei dati con le tecniche di intelligenza artificiale
Durante l’ultimo decennio c’è stata una vera e propria rivoluzione nel mondo dei dati: l’Internet of Things ha comportato un aumento dei dispositivi connessi e la disponibilità di sensori a basso costo, ha aumentato il numero delle informazioni disponibili. Le informazioni contenute nei dati sono la risorsa di oggi e del futuro.
I dati hanno avuto sempre la loro importanza ma molto spesso venivano usati a posteriori per giustificare delle decisioni o delle scelte. La disponibilità di archiviazione dei dati e la capacità di elaborazione, hanno invece permesso di ribaltare la logica precedente e, di conseguenza, di comprendere i fenomeni attraverso lo studio dei dati generati dagli stessi fenomeni analizzati, generando quindi un approccio nuovo data driven.
Ma quali sono le potenzialità offerte da questi nuovi sistemi, basati sull’ intelligenza artificiale, in grado di apprendere? Potremmo rispondere suddividendole in tre punti:
1) Comprendere il linguaggio naturale, le immagini e le altre forme di dati non strutturati.
2) Trovare delle evidenze e formulare delle ipotesi analizzando i dati.
3) Migliorare il sistema di “risposte” nel tempo: ad ogni interazione questi sistemi apprendono e sono in grado di migliorare la propria conoscenza.
A titolo esemplificativo, senza entrare nel dettaglio, il riconoscimento delle immagini potrebbe permettere di riutilizzare, senza alcuno sforzo, componenti o parti di elaborati che siano già state progettate in passato. E ancora, la possibilità di trovare evidenze e formulare ipotesi attraverso l’analisi dei dati, può generare la costruzione di modelli predittivi come il comportamento di acquisto o la previsione della domanda di mercato che possono indirizzare la scelta dei prodotti o determinare il carico di lavoro.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

A leader for change must know the role models, govern technology and understand the potential of a data analytics project.
In this course you will understand the opportunities that can be seized with Big Data and the importance of visualizing and processing data with artificial intelligence techniques.
During the last decade there has been a real revolution in the world of data: the Internet of Things has led to an increase in connected devices and the availability of low-cost sensors has increased the number of information available. The information contained in the data is one of most important resources today and for the future.
Data have always had their importance but very often they have been used a posteriori to justify decisions or choices. The recent availability of much more data archiving and processing capacity, on the other hand, has allowed to overturn the previous logic and, consequently, to understand and analyze each phenomena through the study of the data generated by the phenomena itself, thus generating a new data driven approach.
But what is the real potential offered by these new systems, what is artificial intelligence truly capable of learning today? We could answer with three points:
1) Understand natural language, images and other forms of unstructured data.
2) Find evidence and formulate hypotheses by analyzing the data.
3) Improve the system of "answers" over time: with each interaction these systems learn and are able to improve their knowledge.
For example, and without going here into too much detail, image recognition could allow you to reuse, without any effort, components or parts of projects that have already been designed in the past. Furthermore, the possibility of finding evidence and formulating hypotheses through data analysis can generate the construction of predictive models such as purchasing behavior or the forecast of market demand that could guide the choice of products or determine the workload.

Analisi dei dati con Matlab / Data analysis with Matlab

MatLab è stato storicamente utilizzato come uno strumento matematico orientato ad attività scientifiche, ma, nel tempo, il suo utilizzo si è allargato ai settori più disparati.
In questo corso, si comprenderà come MatLab racchiuda in sé una “cassetta degli attrezzi” molto flessibile e potente nell’analisi dei dati.
L’attività si articolerà in due parti logicamente distinte:
- Presentazione dell’ambiente di lavoro, delle peculiarità e funzioni principali di MatLab;
- Implementazione di uno script che costituisca un esempio di pratico utilizzo.
Le due parti non saranno cronologicamente distinte: la realizzazione, il progressivo arricchimento dello script e l’utilizzo sinergico di MatLab e di fogli di calcolo mostreranno come la conoscenza di un numero limitato di comandi sia sufficiente ad eseguire analisi di dati anche complesse ed estrarne preziose informazioni.
Al termine del corso, i partecipanti saranno in grado di iniziare ad utilizzare immediatamente MatLab nella propria quotidiana attività professionale.

FOR INTERNATIONAL STUDENTS

MaLab has historically been used as a science-oriented mathematical tool, but more recently it has also been applied in a number of different fields and applications. In this course, a vision of MatLab as a flexible and powerful data analysis toolbox will be provided.
The activity will be split into two logically separated phases:
- Introduction to the MatLab Development Environment, features and main functions;
- Implementation of a script, as an operative example of use.
The two phases will not be chronologically separated: the script implementation and its progressive enrichment together with a synergistic use of Matlab and spreadsheets will show how just a few commands are enough to perform complex data analyses, in order to extract precious information.
After attending the course, students will be able to immediately start using Matlab in their daily professional activities.

Contracts by international standards (FIDIC, JCT, NEC, AAA)

A quick introduction to the use of the forms and the main difficulties deriving from using them in a Civil Law or in a Common Law jurisdiction. The students will learn:
FIDIC Contracts:
- What is FIDIC?
- History of FIDIC Conditions
- The main FIDIC standard forms
- Common structure
- Salient features of Red and Pink Books
- Key Differences- Yellow and Silver Books
- 2017 Second Editions
- Some difficulties of use in common law and civil law jurisdictions
JCT Contracts:
- JCT 2016
- History of the contract form
- Background and related contracts
- Why JCT
- Spread of the JCT form and use of it in the UK and internationally
NEC Contracts:
- Introduction to NEC
- Main Forms (A to E) and Professional Services Contract (A, C & E)
- Core Conditions
- Secondary Options
- X and Y provisions
- Contract Data

Introduction to Contract Management for FIDIC contracts (Red, Pink, Yellow, and Silver)

This Course will describe in detail all aspects of the FIDIC Contracts which are relevant for contract management. It will be a “hands-on approach” on real cases with professional of international experience. During this course certain aspects of risk management will be illustrated.
The students will learn:
- Generalities for all FIDIC models of conditions of contract.
- Focus on FIDIC model contracts: the Rainbow suite, 1999 & 2017 editions, contract conditions, choice of the model.
- Procurement rules, tender preparation, pre-qualification, post-qualification.
- The parties and the engineer, roles and responsabilities.
- FIDIC clauses 1, 2, 3: definitions, the employer, the engineer.
- FIDIC clause 4: the contractor.
- FIDIC clause 5: Red Book vs. Yellow and Silver Book.
- FIDIC clause 6: staff and labour.
- FIDIC clause 7: plant material and workmanship.
- FIDIC clause 8: commencement, delays, and suspensions. The programme.
- FIDIC clause 10: employer's taking over.
- FIDIC clause 11: defects liability.

Introduction to Claim Management for FIDIC contracts (Red, Pink, Yellow, and Silver)

This unit will describe in detail all the aspects of FIDIC contracts which are relevant for claim management. It will be a "hands-on approach" with real cases shown and commented by professional of international experience.
The students will learn:
- Procurement considerations
- Contract selection and risk allocation
- Engineer duties in relation to claims FIDIC 1999 & FIDIC 2017
- Notices in relation to claims FIDIC 1999 & FIDIC 2017
- Time bar in relation to claims FIDIC 1999 & FIDIC 2017
- Provisions in Clauses 1 (General) and 2 (The Emplyer) that are frequently involved in claims
- Contentious issues in relation to Engineer's instructions and determinations
- Provisions in Clause 4 (The Contractor) that are frequently involved in claims
- Commencement and Time for Completion – Sub-Clauses 8.1, 8.2 and 8.3
- Rates of Progress and Delay Damages - Sub-Clauses 8.6 and 8.7
- Employer’s Taking Over the Works - Clauses 9, 10, 11, and 12 (DB and EPC), Variations: Clause 13
- The payment mechanism under FIDIC contracts and its management, rights and obligations of the parties under Clause 14
- Employer’s Termination of the Contract – Generalities on Clause 15
- Suspension and Termination by Contractor – Generalities on Clause 16
- Generalities on Clauses 17 (Risk and responsibilities) and 18 (Insurance)
- Force Majeure – Generalities on Clause 19
- Claim Disputes and Arbitration, Fidic MDB clause 20, Fidic 2017 Clauses 20 & 21
- Dispute Boards, History, Three Party Agreement, DAB General Conditions
- DAB Procedural Rules, DAB additional Procedures

Introduction to Delay Analysis

This unit will take the students through the complex matter of delay analysis in international projects, the various methodologies and the forensic use of delay analysis.
The students will learn:
- Types of excusable delay
- Types of non-excusable delay
- Productivity
- Float ownership
- Importance of the baselines and updates
- Non-CPM schedules, including: Just in Time, Lean Construction, LoB and Gantt
- General FSA concepts, adjudicator perspective
- Planning and scheduling basics
- General FSA concepts, practice in Italy
- FSA methods overview: basic considerations in all FSA methods
- As-Planned vs As-Built: how does it work
- CPA: how does it work
- TIA: how does it work
- CAB: how does it work
- Concurrent Delay and Special Issues
- Why different methods yield different results

Determination of the quantum

This unit aims at detailing the various elements of cost which must be taken into account when determining the quantum in a claim.
The students will learn:
- Introduction to tendering
- Tender priming with reference to claim evaluation
- Claim & VO management
- Total cost claims
- Modified total cost claims
- Productivity analysis
- Composition of overheads costs
- Case study of overheads costs

Forensic Engineering: from claim to dispute, dispute boards, arbitration

The students will be presented with the major topics on administered arbitrations and on ad hoc arbitrations. As in the construction industry the most frequent is the ICC one, focus will be placed on it without forgetting the ICSID arbitration and the UNCITRAL rules.
The students will learn:
- Management of claims. Analysis of employer and contractor’s risk events that give rise to claims.
Causes and effects.
- The dispute resolution mechanism (mainly FIDIC forms): Engineer’s determination, DAB, amicable settlement, arbitration.
- Dispute boards: origin and development, dispute avoidance and dispute resolution roles, practice and procedure.
- The FIDIC context: from engineer’s decisions to dispute board. The reasons why dispute boards replaced engineers as dispute resolvers.
- The Italian experience with dispute boards. Mechanisms currently in place or under consideration to resolve construction disputes.
- The binding nature of dispute board decisions.
- Overview of the UK adjudication under the Housing Grants, Construction and Regeneration Act 1996.
- Treatment of adjudicators’ decisions by UK courts for enforcement purposes.
- Status of dispute boards’ decisions in international construction contracts under FIDIC conditions.
- Cases on the enforcement of dispute board’s decisions, from the arbitration case that paved the way for the current enforcement trend.
- Principles of international arbitration (commercial vs investor/state arbitration, substantive and procedural law, New York convention and the model law (UNCITRAL)).
- The arbitration context: jurisdictional, procedural and substantive issues in construction disputes.
The arbitration agreement.
- Multi-tiered arbitration clauses.
Arbitral tribunal and state courts in the conduct of arbitration proceedings.
- Typical procedural issues (briefs, written and oral evidence, document production, hearings and witness examination).
- Substantive issues: role of the contract and of the applicable substantive law.

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